Blog

Савети за стимулацију говора на најранијем узрасту

Важан тренутак за све родитеље је када дете проговори, код већине деце прва реч се јавља спонтано, док је неком детету потребно више времена да проговори. Следећи савети помоћи ће Вам да подржите и унапредите комуникацијске вештине свог детета:

1. ПРИЧАЈТЕ СВОМ ДЕТЕТУ ОД РОЂЕЊА

Беба не разуме Ваш говор, али препознаје Ваш глас. Ако јој се стално обраћате, почеће да прави разлике и препознаје Ваше намере и емоције на основу интонације. Поглед, израз Вашег лица и тон Вашег гласа беба препознаје и почиње да реагује на њих. Касније ће покушати и сама да се изрази гласом.Свака мама уме да препозна потребе своје бебе по начину оглашавања. Ово су први кораци у остваривању комуникације.

2. УВЕК ОДГОВОРИТЕ НА ГУКАЊЕ И ОГЛАШАВАЊЕ ДЕТЕТА

Када беба гуче или се оглашава она Вас позива на дружење. Прикључите јој се. Уживајте у интеракцији са својом бебом. Довољно је да је погледате, осмехнете се о обратите јој се. Можете поновити гукање и обратити јој се: „Аааа, па ти то мени нешто причаш. Како је насмејан мамин анђео“.Имајте на уму да ако одговорите на бебин позив Ви је награђујете и учите комуникацији.

3. ГЕСТ И МИМИКА НЕКА ПРАТЕ ВАШ ГОВОР

Пре него што почне да разуме речи, беба ће разумети мимику и гест, а исто тако пре него што почне да прича почеће да се изражава гестом и мимиком. Гест и мимика ће беби олакшати разумевање ситуација, а касније и појмова. На пример „Хоћеш ту звечку ?“Покажите прстом на њу и имајте изражајну мимику лица.

4. ОБЈАШЊАВАЈТЕ ДЕТЕТУ ОНО ШТО РАДИТЕ

Говорите детету оно што управо радите. Ако Вас беба гледа док је пресвлачите, покажите јој чисту пелену коју ћете јој ставити. Реците јој :“Сада ћемо заменити пелену“.Именујте све сегменте ове радње. Исто ћете урадити и са старијим дететом које обува ципеле. Нека свакодневне активности и ситуације буду основна стимулација за развој Вашег детета. Обављајте их на поменути начин и то ће Вам бити најбољи материјал за подучавање детета.

5. ИМЕНУЈТЕ  ОНО ШТО ДЕТЕ РАДИ

Када Ваше дете баци лопту, можете му рећи: „ОООО,бацио си лопту! Опааа падеее!“. На овај начин Ви дајете детету пример да говор прати радњу, а уједно му омогућавате да схвати и повеже појмове. Овако ће лакше научити да се оно што је бацио зове лопта или да се радња означава са „баци,оде…“. Понављањем ових ситуација детету постаје јасно значење речи.

6.НЕМОЈТЕ ДА ИНСИСТИРАТЕ ДА ДЕТЕ НЕШТО КАЖЕ ИЛИ ПОНАВЉА ЗА ВАМА

Златна правила су :

  • Детету које не говори не постављајте питања не која не може да одговори
  • Не говорите детету „кажи мама“, “кажи лопта“, “кажи меда“

7. СЛУШАЈТЕ СВОЈЕ ДЕТЕ.ГЛЕДАЈТЕ У ЊЕГА И ДАЈТЕ МУ ВРЕМЕНА ДА ОДГОВОРИ

Уместо да инсистирате да дете нешто каже, гледајте у њега док му се обраћате. Обраћајте му се једноставнијом формом. Не говорите брзо. Направите паузу у говору. На пример док дете једе можете казати :„Ммммм, њам, њам. Баш је укусно“. Много је важно да направите паузу у говору. Избројте у себи до 5 пре него што поновите исти исказ. Овако ћете дати прилику да дете разуме и обради оно што сте казали, а након пар понављања током чекања Ваше дете ће се охрабрити да Вас имитира. Тако се долази до нових речи.

8. ПРОШИРУЈТЕ ОНО ШТО ДЕТЕ КАЖЕ

Када дете почне да прича и каже: „Њам,њам“ Ви реците: „Њам,њам,једеш.“ Или када каже:“Вода“ Ви реците:“ Хоћеш воду?“ .Тако ћете постепено доћи до форме „Мама,молим те,дај ми чашу воде,жедан сам“.

9. НЕМОЈТЕ ДА КРИТИКУЈТЕ ДЕТЕ И ИСПРАВЉАТЕ ГРЕШКЕ ВЕЋ МУ ДАЈТЕ ИСПРАВАН МОДЕЛ

Родитељ је најбољи говорни модел свом детету. Дете усваја говорне обрасце својих родитеља. Водите рачуна о начину комуникације и емоцијама детета. Када је дете срећно, користите прилику да стимулишете говорне вештине. Граматичке грешке и непрецизан изговор су саставни део развоја језика. Ако Ваше дете каже „Оће оду“ потебно је да Ви кажете „Хоћу воду“. Ево мама ће ти дати воду. На овај начин пратите говор свог детета и подстичете на адекватан начин.

10. ЧИТАЈТЕ КЊИГЕ СВОМ ДЕТЕТУ

Док детету читате књигу, дете осећа да је важно и вољено јер сте део свог времена посветили њему. То утиче позитивно на постављање темеља за развој самопоуздања. Ова заједничка активност пружа здраву основу, на којој су деца на прави начин изложена језику и говору и доприноси развоју разумевања, помаже детету да лакше и брже проговори, а временом и да увећа фонд речи,утиче на повећање концентрације и пажње и шири обим дечјег интересовања.

                                                                                                                  Оливера Цветковић

                                                                                                          Стручни сарадник – логопед

You might be interested in …