Код већине деце говор се развија спонтано и природно, али има и малишана којима то иде тешко и имају потешкоћу да савладају ову вештину.Развој говора је сложен процес с обзиром да породица има највећу улогу у процесу дечјег развоја, такође има улогу и у развоју говора.То је осетљив процес и могућ је једино у условима људског окружења кроз комуникацију.Кроз комуникацију са околином дете развија језик, комуникација је размена идеја измећу пошиљаоца и примаоца.
Невербална комуникација (мимика, гест) се развија у првој години живота, усавршава се и даље, али у оквиру развоја губи своје значење и вeрбална комуникација постаје водећа, док је невербална комуникација њен пратилац.
КАДА ТРЕБА ПОТРАЖИТИ ПОМОЋ ЛОГОПЕДА?
- Уколико дете не разуме једноставне вербалне налоге до 18. месеци, на пример (не зна да маше у знак поздрава па-па, не реагује на “Дај ми коцку” или “Покажи око”);
2. Уколико не проговори до друге године и у речнику има неколико речи;
3. Уколико је говор до треће године потпуно неразумљив;
4. Уколико нема заједничку пажњу у трајању од неколико секунди;
5. Уколико говорни исказ детета око 30-ог месеца не садржи просту реченицу на пример “Дај ми лутку” или “Мама једе”;
РОДИТЕЉЕ БИ НА РАЗМИШЉАЊЕ ДА ЈЕ ДЕТЕТУ ПОТРЕБНА ПОМОЋ, ТРЕБАЛО ДА НАВЕДЕ ЊЕГОВО ПОНАШАЊЕ У СЛЕДЕЋИМ СИТУАЦИЈАМА:
1.Када се ради о успореном развоју говорно-језичких структура:
- речник оскудан, разумевање значења речи спорије
- вишесложне речи тешко изговара
- скраћује речи, замењује гласове и слогове
- ако је реченица кратка за календарски узраст
- ако је говор тешко разумљив и не изговара велики број гласова
2.Када у синтакси детета на узрасту између 3-4 године постоји:
- неразликовање рода
- теже схватање множине
- некоришћење времена (прошло, садашње, будуће)
- заменице усваја касније
- придеве, прилоге, везнике уопште не користи.
Значај ране помоћи стручњака je веома важан.Веома је важно да родитељи детета које има неразвијен говор у право време добију савет стручњака-логопеда.Правовременим логопедским третманом, када је пластичност можданих функција највећа (између 2-5 године) се може постићи највећи учинак.
Потребно је да знамо да само радом можемо успети и да сваки мали корак може да да велики резултат, али и да је потребно пуно стрпљења и сарадње.Некада је потребно извесно време, па се резултати чекају месецима.То не сме да обесхрабри, већ родитељи требају да буду активни учесници у том процесу.
Оливера Цветковић -логопед