• 60_rodj3.jpg
  • 60_god_PU_sajt.png
  • 60_rodjdr2.jpg
  • ruke.jpg

 

ПРАВИЛНА ИСХРАНА

 

     Правилна исхрана  је један  од најзначајнијих чинилаца за правилан раст и развој, очување и унапређење здравља деце.  Да би се задовољиле ове потребе и како би дечја исхрана била што разноврснија неопходно је да  свакодневно буду заступљене намирнице из свих седам група намирница.

  1. Житарице и производи од жита
  2. Месо, риба, јаја и њихови производи
  3. Млеко и млечни производи
  4. Масти и уља и производи на њиховој бази
  5. Поврће и производи од поврћа
  6. Воће и производи од воћа
  7. Шећер и шећерни концентрати

     Намирнице из прве групе, односно, житарице и производи од жита, неопходне су у дечјој исхрани због високог садржаја Б витамина, гвожђа и калорија, који су деци потребни за раст и развој. Из ове групе намирница треба  дати предност производима од  интегралног и полубелог  брашна., интегралном пириначу, хељди, просу, овсеним, ражаним, јечменим  пахуљицама, гризу пшеничном и кукурузном.

     Намирнице из друге групе су неопходан извор гвожђа, високовредних протеина и Б витамина. У исхрани деце препоручује се употреба најчешће јунећег меса, пилећег, ћурећег меса, а у мањој мери и свињског меса,  морске рибе, јаја до три пута недељно. Месне прерађевине треба свести на минимум.

     Намирнице из треће групе су веома важан извор калцијума, протеина, фосфора и витамина А, Д и Б2. Препоручује се употреба млека са минимално 2,8 % млечне масти, као и употреба јогурта, киселог млека и сирева.

    Намирнице из четврте групе су неопходне због извора енергије, садржаја липосолубилних витамина и есенцијалних масних киселина. Предност се даје биљним уљима, као што су  маслиново хладно цеђено, сунцокретово,  и уље од кукурузних клица.  Семенке бундеве, сусама, сунцокрета, лана треба такође увести у исхрану деце; маслац, свињска маст у мањим количинама, док се употреба маргарина не препоручује.

     Намирнице из пете групе су извор витамина и минерала. Треба деци понудити  све врсте поврћа (лиснато, коренасто, махунарке итд.) сезонског свежег  или термички обрађеног  кувањем, барењем и печењем, али не пржењем у дубокој масноћи. Ван сезоне се препоручује смрзнуто  а не конзервирано поврће.

     Намирнице из шесте групе су извор витамина и минерала и у зависности од сезоне користити различите врсте свежег воћа, као и свеже цеђених сокова, јужно воће. Треба користити и  језграсто воће орахе, лешнике, бадеме.

     Намирнице из седме групе  као извор енергије -предност треба дати меду,  мармелади и  џемовима са мање шећера и без додатка вештачких заслађивача. Шећер треба избегавати.

     Со користити у малим количинама.

     Деца треба да имају 5 оброка дневно и то: доручак, ручак, вечеру и две ужине.

 

            Драгана Божиловић Стојиљковић, нутрициониста